به گزارش روابطعمومی دفتر مطالعات و برنامهریزی رسانهها، در راستای توسعه و شکوفایی امور تحقیقاتی و جلب مشارکت پژوهشگران حوزه ارتباطات و رسانه، فهرست اولویتهای پژوهشی دفتر مطالعات و برنامهریزی رسانهها در سال 1393 از سوی معاونت پژوهشی اعلام شد.
بر اساس سیاستگذاریها و تمهیدات صورت گرفته، از عموم علاقهمندان به ارائه طرحهای پژوهشی دعوت میشود تا طرح پژوهشی خود را در محورهای موضوعی زیر طبق فرم طرحنامه تحقیق تکمیل و به آدرس الکترونیکی ایمیل پژوهش: research@farhang.gov.ir ارسال کنند.
اولویتهای پژوهشی دفتر مطالعات و برنامهریزی رسانهها
مدیریت مطبوعات (رسانه)
• الگوی ارزیابی مطبوعات
• بررسی ویژگیهای مدیران رسانهای
• بررسی شاخصهای کیفیت در مطبوعات
• برونسپاری در سازمانهای رسانهای
• تدوین الگوی نظارت بر مطبوعات
• بررسی تأثیر عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت اجتماعی و روحی شاغلین بخش مطبوعات
• استقلال حرفهای روزنامهنگاران
• مشارکت زنان در عرصه مطبوعات؛ فرصتها و چالشها
• مشکلات و چالشهای مطبوعات محلی
• بررسی وضعیت انجمنها و اتحادیههای صنفی روزنامهنگاری در ایران
اقتصاد مطبوعات (رسانه)
• شیوههای بهینة توزیع یارانه مطبوعات
• بررسی نقش آگهیهای بازرگانی در اقتصاد مطبوعات
• اقتصاد و مدیریت رسانههای آنلاین در ایران
فضای مجازی
• آسیبشناسی فرهنگی فضای سایبر فارسی (وبلاگها، شبکههای اجتماعی و ...)
• روزنامهنگاری شهروندی در فضای مجازی
تکنولوژیهای نوین
• بررسی تطبیقی تأثیرات تکنولوژیهای نوین ارتباطی
• بررسی تأثیرگذاری شبکههای ماهوارهای فارسیزبان بر خبررسانی (یا روزنامهنگاری) در ایران
• کاربردهای موبایل در رسانهنگاری در ایران
مصرف رسانهای
• سنجش سواد رسانهای مخاطبان رسانهها
• آسیبشناسی مصرف رسانهای و طراحی الگوی مصرف رسانهای
• بررسی راهکارهای تقویت رسانههای بومی و افزایش مخاطب آنها
• بررسی نقش مطبوعات در نشاط اجتماعی
• بررسی وضعیت تیراژ مطبوعات و نفوذ خبرگزاریها در میان مخاطبان
سایر
• تحلیل محتوای وبلاگهای فارسی و سایتها در حوزه سیاسی و اجتماعی
• تحلیل محتوای وبسایتهای رسانههای ایران
• مقایسه تطبیقی رسانههای منطقه با ایران
• آیندهنگری در حوزه رسانهها در ایران
• راهکارهای صیانت از آثار رسانهای (حوزه مادی و معنوی)
• آسیبشناسی نقد در مطبوعات
نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان پاکستان، کوچه دوم، پلاک 13
پژوهشگران و علاقهمندان به فعالیتهای پژوهشی در حوزه رسانهها میتوانند همچون سالهای گذشته با تکمیل فرم پیوست یا مراجعه به معرفی معاونت پژوهشی در بخش پژوهش پایگاه اطلاعرسانی این دفتر بهصورت برخط یا چاپی طرحنامه پژوهشی خود را ارسال کنند.